Sinds een aantal maanden werk ik voor een makelaarskantoor met drie vestigingen in Zuid Holland. Tegenwoordig hebben makelaarskantoren het druk, want het is een gunstige tijd op de woningmarkt. Maar wie denkt dat social media niet belangrijk is omdat de business toch wel goed gaat, moet zich nog even achter de oren krabben. Juist nu is social media heel belangrijk, als makelaarskantoor moet je je kunnen onderscheiden ten opzichte van de rest. Maar hoe doe je dat? Juist, o.a. via social media!
Social mediakanalen zoals Facebook, Instagram, Linkedin en Twitter hebben de meeste makelaarskantoren al positief veranderd.
De markt is transparanter geworden en kantoren kunnen zich via social media goed profileren en etaleren. Daarnaast komen zij in contact met hun doelgroep; de potentiële kopers en verkopers kunnen zeer gemakkelijk benaderd worden.
Je kunt een dialoog met ze aangaan en het is een stuk goedkoper dan een advertentie in de krant. Terwijl het bereik vaak een stuk groter is.
Als je kijkt naar #’s waar vaak op gezocht wordt, dan zie je een positieve verandering binnen de woningmarkt.
#verhuizen is al meer dan 80.000 keer gebruikt op Instagram.
Waarom is Instagram interessant voor makelaars(kantoren)? Als je de mensen die je volgen meeneemt in het werk van de huizen die verkocht worden, maak je hen onderdeel van het proces. Mensen willen niet alleen een courtage betalen en niet weten wat er in het proces aan voorafgaat.
Daarnaast kun je op een gemakkelijke manier zien wat je concurrenten doen en hoe je je als makelaarskantoor kunt onderscheiden.
De kracht van een goede social media mix
Waarom moet je gebruik maken van verschillende social media kanalen? Het werkt juist versterkend!
Je woningen uitlichten op Facebook verhoogt enerzijds de vindbaarheid van het woningaanbod, anderzijds kan er organisch een woning voorbijkomen op Facebook, die in eerste instantie aan je aandacht op Funda is ontsnapt of helemaal niet aan de initiële voorwaarden van een nieuw huis voldoet, maar toch interessant blijkt. Wél is het op je Facebookpagina belangrijk dat je een mix van verhalen brengt. Dus neem de doelgroep mee in interessante artikelen over de vastgoedmarkt, laat ze kennis maken met je medewerkers, benadruk bepaalde woningen omdat ze een leuk verhaal hebben etc. Want anders wordt de social media pagina slechts een kopie van je website.
Tips & tricks voor social media
Het onderscheiden van je kantoor op social media kan op verschillende manieren.. Hieronder een aantal korte tips.
– Neem de volgers mee achter de schermen. Laat ze kennis maken met de medewerkers. Hoe fijn is het als je weet wie je huis gaat verkopen en welke mensen hieraan hebben meegewerkt. Ook de binnendienstmedewerkers spelen hierin een belangrijke rol.
– Het nieuwe aanbod uitlichten. Facebook is hier een perfect medium voor. Je kunt compacte info kwijt en direct doorlinken naar de website waar je alles nog een keer kunt nalezen om vervolgens over te gaan tot het inplannen van een bezichtiging. Instagram is een mooi kanaal om inspirerende foto’s en/of activiteiten te delen. Juist het tonen van een informele kant van je bedrijf kan een (jonge) potentiële koper of verkoper doen beslissen om voor jouw kantoor te kiezen;
– Ga de interactie aan. Social media is pas krachtig als het geen eenrichtingsverkeer is. Je wilt het gesprek met je doelgroep aangaan. Daarom is community management zo belangrijk. Als er vragen komen, of opmerkingen; beantwoord deze dan spoedig;
– Ga voor een herkenbare stijl op al je social kanalen, het is je visitekaartje. Niet alleen met je logo, maar gebruik bijvoorbeeld voor Instagram één mooie filter, zodat je een account krijgt dat herkenbaar is voor mensen;
– Zorg dat alle info klopt op je social kanalen. De openingstijden, aantal medewerkers etc.;
– Volg andere accounts of personen die interessant zijn voor de business. Samen kun je elkaar alleen maar versterken en je bent op de hoogte wat de andere kantoren doen;
– Zoek op specifieke # in je gebied en reageer hierop. Claim je eigen # met het kantoor erin verwerkt;
– Post regelmatig, niet alleen de nieuwe woningen maar ook andere content. Je volgers tonen ook meer interactiviteit als je bedrijf ook meer aanwezig is op social media. Dit kost tijd en dit kun je beter uitbesteden aan een goede social media marketeer ;);
– Video’s presteren goed op Facebook, dus woonvideo’s zijn ideaal om te delen en zullen het bereik vergroten;
– Linkedin als social kanaal mogen we niet vergeten. De makelaars/medewerkers kunnen via dit medium heel effectief interessante nieuwsartikelen delen die voor hun netwerk weer gunstig zijn. Als je iets op Linkedin post zal het ook weer sneller in de zoekresultaten van de zoekmachines verschijnen;
– Denk ook aan adverteren op social media. Het kost je minder en je bereik is aanzienlijk groter.
Je kunt met het inzetten van advertenties zeer goed targeten, om je gewenste doelgroep te bereiken. Op zoek naar potentiële kopers of huurders met bepaalde interesses, binnen een bepaalde leeftijdscategorie of binnen een bepaalde regio? De mogelijkheden binnen adverteren op social media zijn tegenwoordig zeer uitgebreid.
– Blijf innovatief en maak je nieuwswaarde interessant. Beter iets NIET posten, dan teveel.
De laatste note:
In de vastgoedbranche gaat het niet alleen maar om zielloos huizen verkopen. Een makelaar is van nature een mensen-mens. En vindt het leuk om het persoonlijk contact te hebben met de potentiële (ver)koper. Dat persoonlijke aspect kan juist terugkomen via de social media kanalen.
Het is vaak een cirkel die rond is. Mensen gaan kijken voor welke makelaar ze gaan, bij het verkopen van hun huis. Ze vragen referenties bij vrienden of bekijken beoordelingen op internet. En als laatste vinden ze het makelaarskantoor op social media en dit kantoor is gelukkig óók nog eens actief.
Dan is de beslissing snel gemaakt, toch?
Ben je makelaar of heb je een makelaarskantoor en wil je meer weten wat ik voor je kan betekenen?
Neem gerust contact met mij op!