Voor het social media bureau Somention heb ik een blog geschreven over wat voor invloed social media kan hebben binnen de fashion industry. En waarom het anno 2019 zo belangrijk is om je social kanalen als organisatie up to date te hebben.
Toen Brooklyn Beckham gevraagd werd om de nieuwe campagne van Burberry te schieten, deed dit bij heel veel mensen een hoop stof opwaaien. Want hoe kan zo’n groot modehuis de 16-jarige zoon van David en Victoria Beckham dit laten doen in plaats van een professionele fotograaf met jarenlange ervaring? “Een belediging voor mensen met een specialisme”, werd er geroepen. De keuze voor Burberry hiervoor was vrij simpel. Brooklyn heeft 5,9 miljoen volgers op Instagram en is daarbij een van de meest invloedrijke jongeren ter wereld onder de 18. Groter dan zijn ouders en met een zeer groot gevoel voor fashion. Een perfecte combinatie dus, om Burberry weer een hele nieuwe dimensie te geven. Met Brooklyn als uitgangspunt is eigenlijk de toon gezet; social media brengt de fashion industry in beweging.
De invloed van influencers voor je modemerk
Niet alleen ambassadeurs worden als goede match met fashion gezien, ook personeel zoals modellen, stylisten en designers worden vaak benaderd via social media voor een modemerk. Want via hun social media kanalen kun je vaak direct een portfolio zien en leer je de persoon al vrij snel kennen.
Maar de focus ligt niet alleen achter de schermen. Juist de consument bereiken en vervolgens niet meer loslaten is van essentieel belang voor een merk. De impact van social media op mode-aankopen is nog groter dan bij andere merken. Consumenten gingen vroeger de paskamer in om een product te passen en maakten daar een dagje uit van. Tegenwoordig vervangt men dit door een foto van het kledingstuk te maken, deze te delen op social media en de mening van vrienden hierover te ontvangen. Of door het product te kopen in de webshop, omdat ze dit gezien hebben bij een influencer met groot bereik.
Consumenten gebruiken social media accounts van modemerken of fashionbloggers als advies voor hun eigen kledingkast, als inspiratiebron of als middel om de nieuwste trends te volgen. Een nieuwe verschuiving in social media land is het inzetten van instagram modellen. De zogenoemde ‘Insta-models’ als Cara Delevingne, Gigi Hadid en Kendall Jenner met miljoenen volgers, worden niet voor niets vaak betaald voor hun posts. Soms zelfs tot driehonderdduizend dollar voor een foto in samenwerking met modemerken. De samenwerking tussen bijvoorbeeld Topshop en Gigi Hadid leverde zevenhonderdduizend likes op. Vervolgens zette de retailer Kylie en Kendall Jenner in als designers om hun gezamenlijk negentig miljoen volgers te bereiken.
Je consument bereiken met social media
Je doelgroep bereiken is voor elk merk van cruciaal belang. Vroeger deden merken dit via print, tv commercials en billboards. Tegenwoordig gebruikt men social media, zoals Facebook, Instagram en Whatsapp. Dit zijn ideale platformen om een langdurige relatie met je doelgroep op te bouwen en gemakkelijk de dialoog aan te gaan. Via webcare & community management kan het modemerk nog beter inspelen op klachten of vragen. Facebook en Instagram kunnen hierbij op verschillende manieren helpen, bijvoorbeeld om de consument een meer doelgerichte en persoonlijke winkelervaring te bieden. Consumenten kunnen gemakkelijk op een product klikken, dit product vervolgens kopen of bewaren via een ‘wishlist’. Dit geeft het modemerk houvast en des te makkelijker om voor die doelgroep een afgestemde selectie producten aan te bieden bij een volgend bezoek aan hun webshop. Daarnaast kunnen Facebook en Instagram ook voor de retailer belangrijk zijn bij het ontwerpproces en het tot stand laten komen van een nieuwe collectie. Via social kanalen kan inspiratie worden opgedaan en kan er beter worden ingespeeld op de behoeftes van consument door de reacties van klanten mee te nemen bij het ontwerpproces.
Anno 2019 is social media onmisbaar en helemaal in de fashion industry. Juist om de interactie met je doelgroep aan te gaan. Facebook en Instagram hebben hun platformen nu al zo ontwikkeld dat je direct een aankoop kunt doen, waardoor een bezoekje aan de website niet meer nodig is. Heb ik je nieuwsgierig gemaakt en wil je meer weten? Neem even contact met mij op.